منو
آخرین خبر هاآخرین خبر ها
محیط زیست خراسان رضویهوای پاک
1397/10/17 دوشنبه 30 روز هوای پاک؛ سهم مشهد تا پایان فصل پاییز

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مشهد در سال 97، سی روز هوای پاک، 211 روز هوای سالم و 32 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و سه روز هم هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها داشته‌ است.

محمد عرفانی عنوان کرد: ما در سال 97 حدود چهارجلسه کارگروه اجرایی و اضطرار کاهش آلودگی هوا را اجرا کردیم، 13 جلسه کمیته فنی در استان تشکیل دادیم و اگر بخواهیم وضعیت خودمان را تا پایان فصل پاییز بگوییم مشهد در سال 97، 30 روز هوای پاک، 211 روز هوای سالم و 32 روز هوای ناسالم برای گروه‌های  حساس و سه روز هم هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها داشته‌است.

وی افزود: این در حالی است که در مدت مشابه در سال 96، تعداد روزهای پاک در سال 96، 12 روز است و 204 روز هوای ناسالم در همان سال داشته‌ایم و در سال 96، 57 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 3 روز هم ناسالم برای تمامی گروه‌ها داشته‌ایم. در این‌جا ما تنها 3 روز هوای ناسالم مشترک در سال 97 و 96 بین تمام گروه‌ها می‌بینیم که فرقی که در این جا وجود دارد این است که در سال 96 آلودگی ناشی از منابع متحرک، پدیده‌های مانند وارونگی و آلودگی بوده که در شهر تولید شده، اما در سال 97 این آلودگی ناشی از گردوغباری بوده که در خردادماه اتفاق افتاد و آلودگی را به شدت بالا برد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ما در شهری هستیم که بالغ‌بر 250 روز وارونگی هوا دارد و مستعد است، شهری که مانند یک کاسه است و در واقع زمانیکه درونش آلودگی ایجاد می‌شود، مستعد وارونگی است و منجر به باقی ماندن آلودگی هوا در سطح شهر می‌شود.

عرفانی خاطرنشان کرد: آلودگی مسئله انکارناپذیری برای  کلیه کلان‌شهرهای دنیا است و در لس‌آنجلس و پاریس و لندن هم وجود دارد، اما ما می‌توانیم با یکسری برنامه‌ریزی‌هایی که داریم بار این مسئله را کاهش دهیم. هرشهری ذات خودش را دارد و ما نمی‌توانیم با نمونه خارجی آن مقایسه کنیم، ما درحال مدیریت و پیگیری تمام مشکلات آلودگی هوا هستیم.

وی تاکید کرد: ما تنها مرکز پایش آلاینده‌ها هستیم و نمونه دومی از این مرکز در ایران وجود ندارد، ما اصلا نیازی به الگوبرداری از سایر کلان‌شهرها نداریم، بلکه خودمان الگویی برای سایرکلانشهرها هستیم. پایش‌هایی که در بحث منابع ثابت داشتیم، بالغ‌بر 390 نوبت سرکشی بوده که منجر به اخطاریه‌هایی شد و همچنین کنترل‌های خاصی بر مراکز معاینه فنی داشتیم که 2 مرکز معاینه فنی را هم به مراکز قضایی معرفی کردیم

عرفانی افزود: این موضوع برای ما بسیار جدی بوده و یکی از منابع آلوده‌ساز به خصوص در شهر مشهد منابع متحرک است. باتوجه به  مدیریت‌هایی  که انجام شده، مراکز معاینه فنی، گلوگاهی برای عدم مجوز گرفتن خودروهای آلوده‌است و این می‌تواند در کاهش آلودگی هوای شهر مشهد، مفید باشد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه« در سال97 ما روند رو به بهبودی داشتیم و ما بنزین را در ابتدای سال با سنجش‌هایی که انجام دادیم، بنزین استانداری را احراز کردیم»، گفت: اما در فصل تابستان این روند به همین صورت ادامه پیدا نکرده و گازوئیل، نفت و گاز شرایط غیراستانداردی داشت و میزان گوگردش بالا بوده و در برخی از جاها هم میزان آروماتیک بنزین بالا بوده‌است.

وی افزود: در رابطه با منابع ثابت، یکی از منابع مهمی که داریم بحث 5 نیروگاهی است که در اطراف شهر مشهد داریم و نیروگاه توس یکی از منابعی است که از سوخت مایع استفاده می‌کند و ما پیگیری‌های زیادی انجام دادیم که مکاتبات زیادی به سازمان حفاظت محیط‌زیست و از طریق ریاست سازمان به معاون اول رئیس جمهور و آن‌ها به وزاری نفت و نیرو مکاتباتی داشتند، تصمیم بر این شد که نیروگاه توس از این به بعد از سوخت مایع، مازوت و یا سوخت آلوده ساز استفاده نکند.

عرفانی تصریح کرد: به دلیل اینکه  حجم مصرفی بالغ بر 3 میلیون در برخی از روزهاست، این میزان می‌تواند بار آلودگی زیادی را متصور باشد و با توجه به پیگیری‌های انجام شده امیدواریم مشکل گاز نیروگاه توس برطرف شود و کمک زیادی در بحث کاهش و کنترل آلودگی هوا کند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بهترین راه‌کار برای کاهش آلودگی هوا شناسایی منابع متحرک است و منابع متحرک از جمله آن سوختی که مصرف می‌شود تا خودرویی که از این سوخت استفاده می‌کند و مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و بهبود شرایط سوخت خصوصا در بحث نفت و گاز است.

وی افزود: از اقدامات دیگری که دراین مدت افتاده و منتج به این موضوعات شده، نوسازی‌ها  در بحث تاکسی است و در شش ماه سال 97 آمار بسیار پایینی دارد اما 26 دستگاه بوده، البته این موضوع به دلیل نوسانات ارزی بوده که ما را با مشکل روبرو کرده‌است. دربحث اتوبوس‌ها هم حدود که حدود 1500 دستگاه اتوبوس خریداری شده و بیش از 233 دستگاه اتوبوس اسکانیا و 100 دستگاه مینی‌بوس از رده خارج شده کلیه اتوبوس‌ها کمتر از استاندارد یورو 2 بوده‌است.

عرفانی با اشاره به اینکه«در بحث  قطارشهری هم بحث خط دو است که فعال‌تر شده و این خودش توانسته در کاهش آلودگی‌‍ هوا اثراتی داشته باشد»، عنوان کرد:همچنین موضوعات مهمی که در امسال اتفاق افتاده‌است، قرارداد سیاهه انتشار آلودگی هوا شهر مشهد بوده که توسط دانشگاه صنعتی شریف و به همت استانداری، شهرداری، محیط‌زیست قرارداد بسته شد که امیدواریم وضعیت آلایندگی به ریز منابع آلاینده مشخص شود و بتوانیم برنامه مدیریتی و راهبردی بهتری ارائه دهیم و داشته باشیم. راه‌اندازی طرح زوج و فرد اگر راه بیفتد، از رده خارج کردن ناوگان حمل و نقل عمومی و... می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثرتر باشد.

وی ادامه داد: از اقدامات دیگری که انجام  داده‌ایم، علاوه بر اینکه آئین‌نامه‌های قانونی هوای پاک هم تصویب شده‌است و به ارگان‌های متولی ارجاع داده‌ شده و در این بین به همت کمیته فنی که اداره‌کل تشکیل داده، با سایر اعضایی که  در این موضوع دخیل بودند، برنامه‌ای زیرساختی و در شهر مشهد مشخص شده که براساس این برنامه یک سری اقداماتی انجام بشود که اوضاع از این چیزی که هست بهتر شود.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: در این میان دو سهم وجود دارد، یکی سهم مردم و دیگری سهم دولت است، این به این معناست که باید یک‌سری زیرساخت‌ها و پیش‌بینی‌هایی انجام شود که در کنارش هم باید همکاری مردم باشد. زمانیکه ما یک‌سری برآوردهای اولیه داریم که می‌گوییم 60 درصد خوردوی تک‌سرنشین داریم، اگر ما هیچ مشکلی نداشه‌باشیم و تمام خودروهایمان استاندارد باشند و بنزین با کیفیت بالایی داشته‌ باشیم و...، اما بازهم مردم از حمل‌ونقل عومی استفاده نکنند، باز هم تولید آلودگی خواهیم داشت.

عرفانی بیان کرد: این به معنای این است که مردم هم در بخشی یک همکاری داشته‌باشند و تا جایی که می‌توانیم از زیرساخت‌های بوجود آمده استفاده‌ای ببریم و بتوانیم تعداد خودروهاییکه تک‌سرنشین هستند را کاهش دهیم که این می‌تواند در بحث کاهش آلودگی هوا بسیار موثر باشد. اگر سازمان بهره‌برداری قطار شهری مشهد کارهایی را پیگیری کند و سیستم ریلی ارتقا پیدا کند، می‌توانیم امیدوار باشیم. سازمان اتوبوسرانی، بار شهری و تاکسیرانی، پایانه‌های مسافربری و پایانه چندمنظوره غرب و... ارتقا پیدا کند، صدا و سیما و  تولید برنامه‌های رادیویی و آموزشی بسیار می‌تواند در ارتقای فرهنگ شهروندی بسیار موثر باشد. همچنین اداره آموزش پرورش می‌تواند فرهنگ‌سازی‌هایی را در این زمینه انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما جزو شهرهای درجه یک کشور هستیم به لحاظ اینکه تعاملات بالایی در مدیریت شهری داریم، از جمله راه‌اندازی پایش آلاینده‌های شهر مشهد و ما در این شهر به بخشی‌نگری نپرداختیم و یا اینکه سازمانی فکر کنیم، با توجه به تعاملاتی که انجام شده، این مرکز پایش بوجود آمده که 12 ایستگاه پایش آلودگی هوا ایجاد شده‌است و با یک زبان واحد به وضعیت آلودگی هوا می‌پردازد. به دلیل اینکه تعاملاتی را با مدیریت شهری داریم به این دست‌آوردها رسیده‌ایم.

عرفانی با  اشاره به اینکه«برای پیش‌بینی آلودگی هوا ما یکسری مدل‌های  پیش‌بینی و آگاهی هواشناسی داریم که  در ید سازمان هواشناسی است»، گفت: اگر مدل‌های پیش‌بینی را روی هم بگذارید می‌توانید به یک پیش‌آگاهی در این زمینه برسید، برهمین اساس هم در آئین‌نامه‌های جدیدی که  در بحث هوای پاک مصوب شده، به این صورت است که سازمان هواشناسی باید موضوعات تداوم آلودگی را به وزارت بهداشت و درمان اعلام کند و با مطالعات می‌توانیم روند روزهای آتی را پیش‌بینی کنیم. درحال حاضر هم یکسری پیش‌بینی‌هایی توسط سازمان هواشناسی انجام می‌شود.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: گیاهان باعث تلطیف هوا و جذب برخی از آلاینده‌ها می‌‌شوند و می‌توانند وضعیت آلودگی و رطوبت هوا را بهبود دهند، اما این مسئله بستگی به نوع گونه گیاهی دارد و با توجه به شرایطی که وجود دارد می‌تواند تاثیر‌پذیری را از صفر به صد برساند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
نسخه قابل چاپ